La Biblioteca del Golea (21)
Publicat a Cap Vermell, 18 març 2017
«The Eye see more than the Heart knows»
W. Blake
En
poc temps sortirà un llibre sobre l’espiritisme gabellí pensat i escrit
per Josep Terrassa, amb pròleg d'Isabel Peñarrubia i epíleg de Gerard
Horta. He pogut seguir de prop l’evolució d’aquest llibre i m’ha
resultat una experiència enriquidora i segur que serà una altra
aportació de l’amu en Pep de na Maians a la clarividència gabellina, que tanta falta ens fa.
Aquest
tema de l’espiritisme he de confessar que fa anys que em du de cul,
perquè voldria entendre molt més del que entenc. Però, per desgràcia,
les meves limitacions amb el món extraterrestre són molt grans. Així i
tot, ja fa anys que em vaig atrevir a parlar-ne, a la meva manera,
esclar, i vaig perpetrar un articlet en el qual feia referència a sir Arthur Conan Doyle
(1859-1930), el creador de Sherlock Holmes, i un dels grans defensors
de l’espiritisme, del qual en va escriure una història, referida
especialment als països anglosaxons.
Ara
tenc el gran plaer de presentar un altre llibre, en el qual la
intervenció de Doyle és capital, com també ho és la de Harry Houdini,
Erik Weisz (1874-1926) de nom vertader. Houdini o Weisz era un jueu
hongarès de parla alemanya que es va fer famós com a mag i com a
il·lusionista. L’amistat Doyle/Houdini va ser gran i sempre es varen
tractar amb un gran respecte, però tengueren les seves diferències, i
aquest llibre és una crònica d’aquestes «diferències» que els feren
discutir en públic i en privat sobre un afer tan important i misteriós
com és la comunicació amb els esperits, és a dir: l’espiritisme.
Curiosament,
el «científic» Doyle era un ferm defensor d’aquesta comunicació entre
els vius i els morts i va esmerçar una gran part dels seus esforçus a explicar-la a través de conferències i escrits.
Houdini, l’«il·lusionista», no hi creia pas i, contràriament a Doyle, va esmerçar els seus esforçus a desemmascarar els falsus mèdiums i fer veure que tot eren trucs que ell mateix era capaç de repetir.
Aquesta
és, per tant, una narració d’aquestes diferències que foren tan i tan
profundes i que posa al lector entre l’espasa «científica» de Doyle i la
paret «esotèrica» de Houdini, tots dos en uns papers que semblen
canviats i que, per això mateix, ens sobten i ens deixen bocabadats.
Però
encara cal parlar d’un altre llibre tot just sortit del forn i que, a
més, ens acosta més a Capdepera, perquè parla d’un personatge molt
important en l’espiritisme gabellí: Amalia Domingo Soler.
El llibre és Amalia i els esperits: la vida de la cèlebre espiritista a la Barcelona de l’Exposició Universal de 1888,
de Patrícia Gabancho, autora d’un bon grapat de llibres, molts d’ells
al voltant de la cultura catalana en el seu sentit més ampli.
Aquest
cop Patrícia ens acosta a la figura d’Amalia Domingo, però també
especialment a la Barcelona de la segona meitat del segle XIX, en què es
viu un dels moments d’efervescència econòmica i social als quals ens té
acostumats Catalunya. L’espiritisme formà part d’aquell paisatge humà, i
el llibre el restaura per tal que el puguem veure amb ulls d’ara.
Relacionàvem
l’espiritisme amb el món obrer i menestral d’aquella Catalunya en
permanent construcció, i no anàvem errats. Anarquisme i espiritisme
tenien els seus vasos comunicants, com també els tenien amb el
feminisme, com molt bé ens ha ensenyat Gerard Horta en els seus llibres.
Ara bé, Amalia no acaba d’entrar en aquest patró, si més no d’una
manera clara i decidida. Ella es dedica a escriure, tant llibres com
articles per a la revista que dirigeix, La Luz del Porvenir,
però no té una implicació social directa en el món que l’envolta i
sembla va assistir passivament al primer Congrés Internacional
Espiritista celebrat a Barcelona el 1888, encara que en fou la
vice-presidenta. Congrés que, per altra banda, és recordat per les seves
conclusions «revolucionàries», especialment en relació a les dones i a
l’educació laica, que igualment propugnaven els lliurepensadors, així
com també en la solidaritat internacional.
I
per això, precisament, el llibre és imprescindible, no només per
conèixer aquesta dona que fou tan i tan important, sinó per a poder
inserir-la dins la història de Catalunya i poder fer un balanç equitatiu
del que fou i representà aquesta «religió científica universal» que
coneixem per espiritisme i que, a Capdepera, ens arribà relacionada amb
els lliurepensadors, els republicans i, finalment, amb el socialisme.
Jo,
com ja he dit, tenc les meves limitacions a l’hora d’entendre i, per
tant, poder explicar, tot aquest trull de la comunicació amb els
esperits, però la «poesia» espiritista em «sona» bé. La seva música sens
dubte és molt bona i t’obre el desig, per no dir la necessitat, de
parlar i de parlar amb «persones» que no «són» al nostru
davant. Si els esperits no existeixen qualcú els hauria d’inventar!
Potser amb ells trobaríem allò que hem perdut per totes aquestes
autopistes sense final que, amb un trànsit «infernal», ens porten per
amunt i per avall. Autopistes «intel·ligents» que ens han fet perdre la
memòria i ens han despullat dels atributs de somiar. I potser necessitam
la llum del pervindre per a tornar a ser aquells que un dia somiarem que podríem ser.
Tal vegada avui és un bon moment per a tornar a llegir un llibre d’Amalia, un llibre que fou de la meva repadrina Francisca Rigus
i que un parell de generacions han guardat ben amagat en un forat de
paret. És un llibre del qual segur que qualque vegada ja n’he parlat: ¡Te perdono! Memorias de un espíritu,
el qual és la transcripció feta per Amalia de les «aventures» de
l’esperit Iris viscudes al llarg de moltes «vides» i dictades al mèdium
Eudald. Bé, quan n’hagi tret aguller, ja vos en faré cinc cèntims!
Ara
retorn a Capdepera i veig tot aquest paisatge que ha passat per ull, i
pens en les converses que mai no he tengut i que sé segur que són les
més interessants i importants que «he tengut» mai. I tragín una gran
set, una gran set de «veritat» (o potser hauria de dir de
«coneixement»?), però no puc mirar al meu costat, ni al davant, ni al
darrera, perquè pressent que tot s’ha ensorrat. Però allà, en algun lloc
que no sé dir, sempre, sempre hi ha una «llum» que potser només es pot
copsar a través de la poesia espiritista que va il·luminar les nostres
voltes i carrers i que l’amu en Pep de na Maians ha tractat de desenterrar i reconstruir.
Imatge
del famós Congrés Espiritista de Can Patilla (agost 2013) organitzat
per la Tertúlia Gabellina i Oriental, co-presidit per l’amu Antoni Coix i Gerard Horta, que donà pas a la revolució mundial que culmina amb el llibre de l’amu en
Pep de na Maians, editat pel mèdium Guiscafrè amb la «col·laboració»
des de la ultratomba del fantasma Llull i de la societat secreta Cap
Vermell.
No cal dir que seguim esperant les paraules sàvies d'Amalia Domingo Soler, que molt prest ressonaran per Capdepera.
No cal dir que seguim esperant les paraules sàvies d'Amalia Domingo Soler, que molt prest ressonaran per Capdepera.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada