Documentació Gabellina i Oriental (20)
Publicat a Cap Vermell, 20 febrer 2014
Text llegit el dissabte 25 de gener de 2014, durant les Jornades d’Estudis Locals dedicades a «El metodisme a Capdepera».
Com
heu pogut comprovar al llarg d’aquestes xerrades, el tema del metodisme
gabellí dóna per molt i se n’ha xerrat a bastament. Jo, per la meva
part, tant a l’hora d’escriure el meu article del llibre que presentàrem
ahir, com a l’hora de fer aquesta petita xerrada d’avui, només volia
incidir en un tema molt concret: la implicació de les dones en el
metodisme i també la seva implicació amb el socialisme. I ho volia fer
amb dos exemples concrets a través de dues dones que visqueren aquesta
doble militància: la religiosa i la política.
De bon
començament, però, vull deixar ben clar que no necessàriament van
lligades una amb l’altra, encara que, com hem vist a través dels
treballs de Carme Capó, a la base del laborisme anglès del segle XIX hi
havia el metodisme i, per tant, també podem concloure que a la base del
socialisme gabellí hi havia aquest mateix metodisme importat
d’Anglaterra i establert a Capdepera a través de la tasca missionera
iniciada per Bartomeu Alou.
Per altra banda, volia fer també uns altres aclariments abans de començar.
La
petita xerrada que faré avui està basada en el meu article publicat al
llibre, però no el llegiré fil per randa, sinó que en faré un resum i hi
afegiré diverses il·lustracions, algunes de les quals no surten al
llibre.
A més,
l’exemple d’aquestes dues dones ens farà tocar dos temes que per
Capdepera han estat importants i significatius: els matrimonis civils i
el feminisme. I també parlaré un poc de religió, encara que no gaire i, a
més, vull deixar ben clar el punt de vista des del qual ho faré: no
entraré a valorar el component espiritual que pot tenir per a cadascuna
de les persones, tant del passat com del present, perquè aquest món de
les creences és, trob jo, una qüestió tan personal que no m’hi veig amb
dret ni coratge de ficar-m’hi. Ara bé, la influència social, exercida
també des del poder de l’estat o amb la seva connivència, que han tengut
les institucions religioses, sí que és un tema que toca de ple la vida
de les persones, tant de les que creuen com de les no ho fan, com es pot
comprovar encara ara mateix amb tot el que està passant amb les dones i
amb l’educació pública.
Bé, idò, una vegada aclarit això, pens que podem començar.
La primera d’aquestes dones és Maria Lliteres Garau Rigus, la meva padrina, la qual ens servirà per a exemplificar el tema dels matrimonis civils.
Però
volia fer una prèvia, i explicar-vos que, incomprensiblement, no vaig
sebre que la meva padrina havia estat metodista fins que jo ja era ben
grandet, ben granadet fins i tot. Ningú me n’havia parlat, supòs que,
com en el cas dels fets ocorreguts al meu padrí Miquel Llull, formava
part dels tabús que sorgiren arran de la guerra civil. Per tant, ni
sabia res de la meva padrina, ni tampoc sabia que el meu padrí Llull
havia estat tancat al castell de Bellver, a la presó de Manacor, a can
Mir, al camp de concentració de Formentera i al manicomi de Ciutat, on
el doctor Villalonga hi jugava a fer electroxocs amb bata blava de
falangista, mentre el seu germà Guillermo formava part dels tribunals
militars que condemnaven a persones innocents a llargs períodes de
reclusió i d’espoli, com és el cas del meu padrí.
Bé idò, la meva padrina Maria Rigus era filla d’Antoni Lliteres Fiol des Verger, i de Francisca Garau Rigo Rigus. Aquesta darrera, a més, era filla de Climent Garau Verger Racó, un dels primers medodistes ja des de la fundació de la secció gabellina i un dels homus més grassus del poble.
Aquest homu,
el padrí de la meva padrina, també era o havia estat al llarg de la
seva vida, espiritista, la qual cosa ens du a assenyalar que metodisme i
espiritisme varen tenir un cert lligam, que jo ara no puc precisar ni
concretar, perquè tot això formarà part d’uns altres estudis i d’unes
altres investigacions. Ara bé, l’espiritisme també va ser present a
Capdepera al llarg de molts anys i, per tant, també forma part del nostru
passat i de les nostres arrels, i també formava part de la dissidència
gabellina davant el poder, no només polític, sinó també religiós,
representat, en aquest cas, per la institucional i oficial església
catòlica.
La mare, Francisca Rigus,
havia estat, a més, membre fundadora de la societat Grup Femení
Socialista, que havia estat creada per les dones socialistes gabellines
el 1913, uns anys abans que es creàs l’Agrupació Socialista dels homus. Després, com veurem, en va arribar a ser presidenta. Aquest Grup Femení es va presentar amb aquestes paraules publicades a El Obrero Balear:
Endavant,
que el regnat de la justícia s’acosta i necessita les vostres ànimes
generoses per tal que la seva grandesa no tengui límits, deixem enrere
la covardia i les indecisions histèriques que no duen a enlloc.
Veniu cap a noltrus dones de cor! amb el nostru ideal aprendreu a ser lliures, a emancipar-vos del jou del patró i de tots els que, per ser homus, es creguin amb dret d’humiliar-vos.
Els
fariseus de tota mena ens han esclavitzat i han entenebrit les nostres
intel·ligències amb les seves prèdiques insanes, no han fet més que
subjugar-nos durant molts de segles. El nostru ideal redemptor ens alliberarà en pocs lustres de tant d’obscurantisme i de tanta tirania.
Maria Rigus havia
nascut el 1893, el mateix any en què gairebé un centenar de gabellins
metodistes i espiritistes, renunciaren davant notari a l’església
catòlica i demanaren poder ser atesus espiritualment pels seus
propis pastors o familiars i també ser enterrats fora del recinte del
cementeri catòlic. Els seus pares eren uns dels signants de la renúncia,
com també ho era el seu padrí Racó i la seva dona.
Va
tenir dues germanes: Bàrbara i Francisca, la petita, que va néixer el
1904. La primera, nascuda al 1891, va morir molt jove, d’una malaltia
que li deien «febres», així en genèric, i surt a la foto que hem posat
al començament amb la plana major del metodisme gabellina, foto que va
ser publicada a la revista Esfuerzo Cristiano el 1909.
Totes
tres anaren a les escoles fundades per Bartomeu Alou, en les quals la
mestra de les nines era la seva dona Isabel Oleo, i participaren de tots
els actes, festes i excursions que organitzava la comunitat metodista.
El
1917 es va casar civilment amb Joan Flaquer i Juan, el meu padrí, i les
seves noces varen ser tot un esdeveniment al poble, com prova la crònica
que vaig trobar a El Obrero Balear, escrita per Josep Terrassa Obrador i publicada el 16 de novembre.
Bé,
vos vull contar que, quan ja m’havien arribat campanes del fet, un
diumenge vespre, trescant entre les pàgines digitalitzades de la
revista, vaig trobar aquesta crònica meravellosa, de la qual ara en vos
llegiré uns fragments:
Davant
el jutge municipal d’aquest poble dia 8 del present s’han casat
civilment el company Joan Flaquer i Juan i la simpàtica companya Maria
Lliteres Garau, filla de la presidenta de l’Agrupació Femenina
Socialista, els quals estan molt animats i ben convençuts del grandiós
acte que han celebrat, unint-se a la nova era de progrés menyspreant les
cerimònies de la gent negra.
Aquests companys són uns molt convençuts anticlericals com ho han demostrat davant el jutge i tot el poble.
Els dos han simpatitzat bastant amb noltrus,
en particular la companya Lliteras, que gràcies a ella el 1 de Maig ha
sortit lluït molts anys. La companya Lliteras ha assistit a reunions de
propaganda del Centro Obrer. Ha convidat a les seves amigues per tal que
venguessin a augmentar el registre de l’Agrupació Femenina Socialista.
Ha cantat en primera fila del cor que organitza el Centre Obrer tots els
1 de Maig, per tal d’animar els coristes i, en fi, no podem explicar
les moltes simpaties que de noltrus ha merescut per tots els sacrificis que ha suportat pels desheretats del poble.
El
dia del seu matrimoni, feren acte de presència tota la seva família,
representants de la societat El Renacimiento Obrero i l’Agrupació
Femenina, i un bon grapat d’amics i amigues, resultant aquest acte el
més brillant dels que s’han vist a Capdepera.
Després
de celebrades les noces, que ho foren en la mateixa casa de la companya
Lliteres, es traslladaren tots junts fins a la casa on han de viure
(carrer del Centre, núm. 9), a la qual anaren acompanyats del Jutge
Municipal i del Secretari, i allà foren obsequiats pel nou matrimoni amb
begudes i pastissus, mentre la banda de música, per sorpresa,
començà una bella serenata que era el regal que li feia un company del
Centre Obrer i que va durar molta estona, tocant la banda les millors
peces del seu repertori.
Saludam
el nou matrimoni amb tota l’efusió de l’ànima per haver sabut rompre
les cadenes clericals sense por, sinó al revés, amb molta valentia per
haver realitzat aquest acte tan bell.
Pens
que aquesta crònica ens diu moltes coses que esper hagueu captat. El
1917 casar-se civilment, era un gran acte de valentia i una gran
demostració de fermesa, que només feien els vertaders convençuts. Perquè
les peripècies dels matrimonis civils en aquells anys de la història,
el convertien en un acte subversiu i molts, tant els contraris com els
favorables, s’ho agafaven com un desafiament, com un desafiament al
poder de l’església catòlica i, per tant, al poder de l’estat. Perquè
una de les característiques d’Espanya ha estat, i encara és, la
imbricació d’església i estat, que ha donat, com a exponent de màxima
virulència, el neixement d’una ideologia que va culminar amb la guerra
civil i la llarga dictadura militar: el nacional-catolicisme.
Ara no
ens feim una idea del que representava perquè ens sembla que tot això
s’ha “normalitzat”, però els matrimonis civils gabellins, com hem vist a
la crònica, esdevenien un acte excepcional iniciat, en gran part, per
la comunitat metodista. Això encara s’ha de comprovar documentalment,
però és molt probable que molts dels matrimonis civils que figuren als
registres de l’ajuntament, fossin en realitat matrimonis metodistes que,
legalment, només podien ser civils, perquè l’únic matrimoni religiós
reconegut legalment era el catòlic.
No és el cas, però, del matrimoni de Maria Rigus i Joan Blai,
dels quan vos he parlat fins ara. Aquest va ser purament civil, ja que
no figura al Llibre de Registre de Matrimonis de la comunitat metodista,
com sí ho fan el de Jaume Alzina i Catalina Sancho, i el de Serafí
Nebot i Francisca Bibiloni del 1887, o també el d’Amadeu Alou i
Francisca Mercant del 1913, o del mateix Bartomeu Alou i Francisca
Bibiloni, que es casaren en segones núpcies el 1923, poc abans de la
dictadura de Primo de Rivera, que va barrar aquest camí matrimonial fins
a la república del 31.
L’altra
dona de la qual vos volia parlar, és Magdalena Coll Alou. Nascuda el
1884, filla de Joan Coll i Maria Alou, germana del fundador metodista
Bartomeu Alou.
Magdalena
Coll es va casar amb Miquel Ferrer i Alzina, fundador de la societat El
Renacimiento Obrero i de l’Agrupació Socialista, que va morir
prematurament a Capdepera el 1934. Bartomeu Gili Buuc, cronista d’El Obrero Balear, va escriure el seu epitafi:
Ferrer
va ser a Capdepera l’apòstol del socialisme i fundador de l’Agrupació
Socialista. Fou un exemple d’activitat i rebel·lia davant els embats del
caciquisme.
Al
llarg del dia no va restar ni un sol company i companya que no desfilàs
davant el difunt i la seva desconsolada família. Els grups, masculí i
femení, li ofrendaren un record consistent en un hermós pensament amb
dedicatòries amb cintes roges.
[…]
L’enterrament
fou a les 8 i mitja de la nit envoltat d’una gran expectació. El
fèretre anava embolicat amb la bandera del Grup socialista i fou saludat
amb el puny enlaire i portat a becoll fins al cementeri. En el depòsit
els acompanyants cantaren La Internacional.
Magdalena
Coll, per la seva banda, va ser escriptora ocasional d’articles de caire
feminista a la revista socialista i durant la guerra va ser detinguda,
jutjada, acusada d’acaparament de plata, absolta i, malgrat tot,
empresonada tan sols per les seves idees a la presó de Can Sales. Al meu
article del llibre en cont algunes de les seves peripècies judicials,
que culminen en una sentència antològica, que en la seva part final diu:
El
Consejo de Guerra falla por unanimidad que debe absolver y absuelve a
la procesada Magdalena Coll Alou del delito de auxilio a la rebelión por
el que la acusaba el Ministerio Fiscal y llama respetuosamente la
atención de la Autoridad Superior por si estimara que debe ser corregida
gubernativamente por su conducta en el momento del registro.
En
realitat, però, continuarà a la presó uns quants anys, no per la seva
conducta en el moment de la detenció, sinó «en atención a los
desfavorables antecedentes de carácter político social que acerca de la
misma figuran en los autos». És a dir: «dicha mujer era conocida en el
pueblo de Capdepera, por ideología socialista acentuada; figurando en el
libro de actas de la que era Sociedad “Grupo Femenino Socialista” de
dicho pueblo, haber desempeñado en la misma cargos directivos desde el
año 1914 al 1934», segons declara el comandant de la guardia civil
d’Artà Juan Amer, i, a més, segons el batle de Capdepera Antonio Brunet:«fué siempre, de hecho, la máxima dirigente del marxismo; propagandista
constante de la referida ideología desde muy antiguo», i per a rematar
la cosa “toda la familia profesa la religión protestante”.
Això, i
cap altra cosa, feren passar uns anys a la presó a Magdalena Coll, de
la qual, curiosament, només en parlaren bé davant del tribunal militar
que la jutjava, les monges de Capdepera i el capellà Antoni Morey es Carboneret.
Però
ara en realitat el que vull fer avui és mostrar-vos la seva faceta
d’escriptora, assenyalant i llegint alguns dels seus articles, tots ells
publicats a El Obrero Balear, tots ells relacionats amb el feminisme.
Ho faré en versió gabellina, que és una de les moltíssimes modalitats que té la nostra gran llengu
catalana, que avui presenta la batalla final per a la seva
supervivència davant totes les tropes que la sotmeten a setge. Ho faig
així perquè, a més, vull que la seva veu ressoni a través de la meva en
aquesta llengu que tots ells i elles utilitzaven, però que per circumstàncies colonials no sabien escriure.
El
primer és de 1912, i ens parla de la venguda a Mallorca d’una dona,
Micaela Chalmeta, coneguda sobre tot amb el pseudònim d’Amparo Martí.
Era propagadora del cooperativisme, que en aquells anys, tenia una gran
empemta a Mallorca i també a Capdepera, on ja s’havien viscut
experiències cooperativistes de la mà de la Unió Obrera Balear i de La
Palmera.
No
tenc cap fotografia d’Amparo Martí, però en una revista catòlica de
Llucmajor durant aquesta gira propagandista mallorquina la retraten
així: «veya, lletja, morena, no gaire ben gerbada».
En canvi, Magdalena Coll, en el seu primer article, la veu d’aquesta manera:
Així
varen caure sobre la meva ànima com un bàlsam vivificador les paraules
pronunciades per la nostra companya, aquesta heroïna que sense un vestit
luxòs que decori el seu cos, sense un luxós capell que adorni el seu
cap, sense perles ni diamants que adornin els seus dits, és digna de
l’estima superior que un ésser viu pugui tenir.
Ella
és la que porta els vestits que fan més bella la dona: una gran
intel·ligència envoltada de virtut, un cor pur que es posa al costat
dels més desgraciats i els diu: companys meus! germans meus! no ploreu
més! obriu les portes de les vostres intel·ligències i mostrau-li que la
natura ens procura el suficient per tal que tots visquem bé; procurau
amb diligència de construir la societat que vos posarà en harmonia i vos
proporcionarà el vostru pa de cada dia.
En el
següent article, de maig de 1913, ens explica el per què, després d’un
període de meditació i reflexió, decideix incorporar-se definitivament al
Grup Femení Socialista, que s’acaba d’establir a Capdepera, i ens mostra
les seves idees i la seva predisposició a lluitar per tal que les dones
ocupin un lloc central dins la societat, el lloc que es mereixen com a
criatures humanes que són:
Encara que no pretengui en aquest moment comptar amb grans energies, comprenc que el meu únic deure és venir a voltrus i dir-vos: companyes, unim tots els nostrus
pensaments a veure si aixecam un monument en aquest miserable poble on
hi regne la hipocresia i la indiferència; no siguem hipòcrites ni
indiferents! que la hipocresia és capclosa i la indiferència és la causa
del retrocés; recordem les paraules del mestre Carles Marx, que va dir
que la redempció dels treballadors és obra dels mateixos treballadors, i
jo dic que la redempció del nostru Planeta ha de ser obra dels seus habitants. Com que noltrus som uns d’aquests habitants i volem tenir un dret a la vida igual que els homus, també tenim el deure de lluitar per ella; el nostru
deure és procurar ser intel·ligents i forts per veure si som útils a la
humanitat. Molts han cregut que som un ésser inferior a l’homu,
que només servim per a sofrir els dolors de la maternitat i no només
tenir un dret sobre les criatures que hem infantat; idò, companyes
estimades!, facem comprendre a aquesta classe equivocada que tenim un
cor que batega com el seu, una intel·ligència que medita com la seva i
que ja que la natura ens ha fet més desgraciades que els homus, que ells procurin de no augmentar la nostra desgràcia amb el seu menyspreu; volem que se’ns ensenyi i respecti com als homus: mostrem, idò, les nostres energies i tal vegada ens faran cas.
A més
del feminisme, també el pacifisme és un altre dels focus que interessen a
la gent esquerrana, i també a les dones esquerranes que representa
Magdalena Coll. En aquest article, amb les guerres colonials del nord
d’Àfrica de fons i la gran guerra europea que s’acosta, ens ho deixa ben
clar. L’article és del 17 de febrer de 1914, i diu així:
Voleu
una nació progressiva? idò més que res heu d’instruir a les dones i
educar-les. Voleu que sigui una nació menyspreable? idò mateniu la dona
en l’estat en què es troba: menyspreada dels intel·ligents, oblidada de
les lleis, planyida pels bons i escarnida pels dolents. Estimada, de
qui? de ningú?… Oh, sí, del capellà. Aquest fingeix estimar-la allà, en
el confessionari, per a domesticar-la com desitgi, per tal que serveixi
de talp destruint les arrels de l’arbre del progrés, ja que testimoni
d’això és el que ha succeït a Capdepera amb la recollida de signatures
contra la guerra.
[…]
Noltrus,
les que no som beates, ni volem ser-ho, hem de demanar una vegada més
al govern, en nom de mil tres-centes signatures, que no volem guerra; el
que volem és instrucció.
Per
tant, una de les coses que reclamen les dones gabellines conscienciades,
com també ho fan les mallorquines, les catalanes i les del món sencer,
és instrucció. Una instrucció que algunes d’elles han rebut en escoles,
com les Bartomeu Alou i la seva dona Isabel Oleo, que els permet
entendre quins són els seus deures i també quins són els seus drets, i
els ha dotat d’unes armes importants, com ho són les paraules que saben
col·locar en el punt precís d’un paper qualsevol per tal que puguin ser
llegides. El 1918 demana, per això, que les dones es despertin per tal
de poder reclamar els seus drets civils, com ho fan les dones d’Europa i
d’Amèrica: dret a la instrucció, dret a vot, dret a participar en la
vida associativa i en la vida política. Ella ho diu així:
Sí, despertar és el que necessita la dona, només despertar. Perquè essent la dona doblement explotada que l’homu,
exigint-li la societat iguals deures tant en allò social com en allò
jurídic, sense que se li reconeguin iguals drets, ja que és obligada a
fer feina igual que ell i la seva remuneració és brutalment inferior a
la seva, i ja que les lleis no li reconeixen virtut ciutadana per a
elegir i ser elegida per a exercir càrrecs polítics ni administratius
per ser considerades incapacitades per fer-ho, essent però que aquesta
incapacitat no és tenguda en compte en la comissió dels seus delictes ja
que el Codi Penal no estableix diferència ni atenuants en l’apreciació
de les seves faltes respecte a l’homu, castigant-la amb el mateix rigor. Essent innegable que la dona posseeix qualitats morals superiors a l’homu i que el seu cervell està dotat de la mateixa substància, per què la societat i els homus han de tenir-la endarrerida a nivell tan inferior? per què no li han de reconèixer les mateixes qualitats i els mateixos drets?
La
intel·ligència de la dona no té res més que està dormida i ha de
despertar-se, s’ha de donar consciència del seu valor social, i aquesta
és una tasca que correspon als socialistes.
El
1920 publica encara un altre article on intenta contestar quin és el
deure de la dona en aquells moments, on vol deixar ben clar que la
lluita de la dona ha d’anar associada a la lluita de tots els
treballadors, és a dir de tots els oprimits.
Però
dones, companyes meves, no compreneu quin és el vostre deure en 1920?
No veis que el món es troba en contínua lluita? no pensau si aquesta
lluita no seria capaç de fer grans transformacions a la societat i que
aquestes transformacions tendeixen a aixecar el feble, a l’oprimit, i a
humiliar l’orgullós, el fort, el capital? Qui és feble i qui és oprimit?
El més feble és la dona i els oprimits som tots els treballadors.
[…]
Així, companyes, el nostru
deure en 1920 es tracta de col·locar la primera pedra de la nostra obra
de redempció; fins ara només hem viscut i treballat per a vessar
llàgrimes per culpa dels homus que, iniqua o ferotjament han
dominat, idò, no hem de permetre que dominin sense la nostra
intervenció. No més llàgrimes! No més humiliacions femenines! Eixuguem
els nostrus ulls i sigui el nostru front insigne!
Ja per
acabar amb aquesta part de la meva exposició dedicada a Magdalena Coll,
vos llegiré un petit fragment d’un article de l’11 de març de 1932, que
no surt al llibre perquè l’he trobat quan aquest ja es trobava camí de
la impremta. És un article titulat “Per què som socialista?”, on, entre
altres coses, celebra que la dona, per fi, el 1932!, hagi aconseguit que
se li reconegui el dret de vot. Diu Magdalena Coll: «Jo som socialista
perquè comprenc que on tenim un deure, allà hi tenim un dret».
És,
per tant, la culminació del seu compromís, el reconeixement públic que
en una societat democràtica, drets i deures van units i que tant uns com
els altres han d’estar il·luminats per la instrucció, que en deia ella.
Avui en podríem dir informació i, sobre tot, coneixement. Sense uns
ciutadans conscients i instruïts l’alienació i les desigualtats estan
assegurades. I no ens enganyem, una gran quantitat d’informació no ajuda
necessàriament a entendre el món i el seu funcionament, si aquesta no
va acompanyada d’unes altres eines que ens ajudin a desxifrar tot aquest
allau de dades que ens cau al damunt.
Crec
que Magdalena Coll n’era conscient de tot això i crec, també, que, en
els seus escrits, ho deixa ben clar. La llibertat és, entre altres
coses, un compromís amb els altres i estar al seu costat.
Conclusions
Com
sempre, les conclusions són provisionals, perquè, entre altres coses,
gairebé tot ho és, de provisional i potser, amb permís dels
espiritistes, només la mort s’escapa d’aquesta premissa.
1. El
metodisme i les seves escoles crearen la saó necessària per a la
intervenció de les dones en la vida pública. Segurament no va ser la
única causa, però sí que hi ajudà molt en el fet que les dones
prenguessin consciència de la seva situació i pretenguessin millorar-la.
El metodisme, a més, connectava amb tradicions religioses externes que
els obria una finestra per tal de conèixer altres maneres de veure el
món.
2. Les
dones gabellines de les quals hem parlat avui, s’inserien dins el
moviment feminista que, en la seva versió contemporània, havia nascut al
llarg del segle xix, amb epicentre als països anglosaxons. És cert que,
com ens mostra Isabel Peñarrubia, les dones gabellines ja mostraven una
certa singularitat abans de l’arribada del metodisme o, si més no, de
la seva implantació oficial, però també és cert que el metodisme va
amplificar aquesta singularitat i no la va menysvalorar.
3. Els
casaments civils no es produïren només per la influència metodista, ja
que també hi influïren els lliurepensadors i el pensament republicà
laic, però, com hem vist en el cas de Maria Rigus, alguns
metodistes optaren per aquesta via a l’hora de signar el contracte de
matrimoni. Altres metodistes, al contrari, optaren, sempre que legalment
pogueren, pel matrimoni mixt: civil i religiós.
Ara
bé, s’ha de tenir present que els impediments legals que oposava l’estat
eren molt grans i, com hem vist a la crònica del matrimoni civil de
Joan Blai i Maria Rigus, el 1917 es considerava que
era un fet extraordinari i digne de destacar. També cal dir que al llarg
de molts períodes estava directament prohibit.
4. El
metodisme també va tenir molta influència en el fet que una part dels
gabellins optassin pel republicanisme, primer, i pel socialisme,
després. El metodisme tenia un component religiós evident, però també és
evident que tenia un component social que interpel·lava als membres de
la seva església a implicar-se en la vida associativa de la comunitat a
la qual pertanyien. Talment com va passar a Anglaterra, l’evolució cap
el socialisme i cap a l’internacionalisme es pot considerar natural. Per
tant, el compromís social, explicat per Carme Capó en el seu article
del llibre, els va dur a posar-se del costat dels més desvalguts i a
incorporar-se a les files del socialisme, encara que no necessàriament
es feia en el més revolucionari i extremista, sinó més aviat en el més
reflexiu i reformista.
5. Un
fet important a l’hora de parlar de les dones gabellines és la llata.
L’obra de pauma potser tenia alguns inconvenients, però inseria les
dones en el món laboral, en la indústria, i els donava una certa
independència econòmica. No cal dir que els metodistes estaren ben
integrats en tots els moviments que es feren per a millorar la
comercialització de la llata i també tractaren que els guanys que
produïa revertissin en els productors, en els treballadors, i no només
en els comerciants. Els metodistes, per tant, impulsaren les
cooperatives i tractaren de millorar les comunicacions per mar per tal
d’importar i exportar d’una manera més útil i barata.
Així
les coses, els metodistes no només tenien cura del benestar espiritual
de la seva comunitat, sinó que també procuraven fer funcionar el món
molt millor del que ho havia fet fins aquell moment i el cooperativisme
d’Amparo Martí aplaudit per Magdalena Coll n’és un testimoni.
Aquestes
dones metodistes que veis fent llata a la fotografia, en són un bon
exemple de tot això. Potser vos semblarà una imatge antiga, perquè
gairebé totes duen el cap tapat amb un mocador, però aquestes dones
feien feina, sabien llegir i escriure, estimaven, eren mares i estaven
posant les bases per tal que el feminisme arrelàs al nostru poble. La de l’esquerra és Maria Alou Fornera, la mare de Magdalena Coll, i la que està al seu costat és Francisca Garau Rigus, la mare de Maria Rigus,
que pocs anys després de la fotografia arribaria a ser presidenta del
Grup Femení Socialista, com hem vist abans. També hi ha les germanes
Anselmes, sa mestressa Canals i la seva filla Magdalena Pascual
Morey. Totes, com he dit, eren metodistes; totes feien llata; i algunes
d’elles eren o serien socialistes i impulsarien la creació del Grup
Femení Socialista, la darrera presidenta del qual fou Maria Vaquer Raia, que també va escriure articles a El Obrero Balear, la majoria dels quals relacionats amb el feminisme i les dones.
El
1936 tot això es va acabar, però si qualque dia voleu re-emprendre el fil
de la història i començau a estirar enduts per la curiositat, vos
sortiran a camí aquestes dones de la fotografia i també les seves
filles, i després potser les seves nétes. I tal vegada qualque dia
arribareu a la conclusió que tots noltrus també sortim, o hauríem de sortir, en aquesta fotografia, perquè moltes de les coses que elles volien fer, ho volien fer per noltrus,
pels que vivim en el que era el seu futur, i no totes aquestes coses
s’han acomplert, perquè les guerres i la força bruta ho han impedit, i
també la nostra manca de perseverança.
Per això, les metodistes són aquí encara, al nostru costat, per tal de recordar-nos tot això que els gabellins no haurien d’oblidar.
Miquel Llull
Bibliotecari del Golea
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada