Infracròniques Neocolonials
Publicat a Cap Vermell, 19 novembre 2009
En una d’aquestes tertúlies sabàtiques que feim a can Patilla, va comparèixer l’amu Antoni Coix amb papers i fotografies antigues, com sempre fa darrerament. Perquè l’amu Antoni és un d’aquests personatges que si no existissin, s’haurien d’inventar; bàsicament perquè estima el nostru passat i el respecta i això, avui en dia, és molt, com es veurà a continuació.
Bé,
idò, com deia, va comparèixer amb uns papers que, després de
llegir-los, em feren reflexionar no tan sols sobre el passat, sinó
sobretot sobre el present.
I
la reflexió i també la interrogació és la següent: què li ha passat a
la dreta gabellina, i per extensió a la mallorquina, que ha oblidat els
seus referents culturals i fins i tot els ha traït? Per quins set sous
aquesta dreta ha desertat de les seves obligacions envers la nostra
llengua i la nostra cultura? Per quin plat de llenties ha renegat de la
catalanitat que ens ensenyaren els seus mateixos escriptors i
intel·lectuals?
Perquè,
diguem-ho clar ja des d’un primer moment: la reivindicació catalana a
Mallorca, i també a Capdepera, fou cosa, no exclusivament però sí
majoritàriament, de la dreta. De la dreta conservadora que no va tenir
cap mania d'identificar-se, primer amb la Renaixença i més tard amb el
Noucentisme i tot el procés que va engegar i que va convertir Catalunya
en una societat moderna i preparada per a la llibertat.
Idò ara, per què aquesta persecució i aquest insult a la llengua i a la cultura catalanes? Basta llegir aquest escrit que segueix per comprovar tot això que dic. És obra de l’amu en Joan Prebe
i és un fragment del seu discurs de candidat al congrès insular del
2008 del partit hegemònic de la dreta mallorquina, on de 9 punts
essencials, 3 són dedicats a degradar i escarnir la nostra llengua i a
menystenir els pares de la pàtria, gairebé tots ells de l’òrbita
conservadora i de dreta.
I.
Llibertat lingüística. Es PP s’ha de convertir amb so partit de sa
llibertat. Només demanam una cosa tan senzilla com sa llibertat. Per
això demanam que se posi fi en aquesta injusticia històrica
de sa qual noltros com a partit en som corresponsables, una injusticia
que es nostro electorat no entèn i que, si no rectificam, estam perduts.
Demanam sentit comú i respecte a s’ordre constitucional.
Es pares han de poder triar sa llengo amb sa qual volen que estudiïn es
seus fills. Ses llengos no tenen cap dret, són ses persones ses que
tenen drets i s’Estat ha de vetlar perquè se facin efectius aquests
drets, evitant sa discriminació per raons de llengo.
II.
Substitució des «catalá» pes mallorquí. Aspiram en es model valencià on
per una part se conserva oficialment sa denominació de «valencià» sense
que per altra banda se discutesqui sa familia académica. Volem es
mateix tracte per sa denominació secular i històrica de «mallorquí». Per
això s’ha d’incorpora a s’Estatut aquesta denominació. Només aixì,
donant-li carta de noblesa, podrem rebutjar sa uniformització
llingüítica en torn d’aquest «català» estándar ortopèdic, que és, al cap
i a la fi, un trampolí, no ho oblidem, per construir a llarg plaç un projecte imperial «Els Paisos Catalans».
III. Neutralidad Lingüística. La Administración tiene que defender los derechos lingüísticos de los ciudadanos y no la supervivencia de una lengua sobre otra.
Los ciudadanos, en sus relaciones con la Administración, han de
utilizar el idioma que en cada momento crean conveniente y la
Administración está obligada a atenderlo en este idioma. La
Administración no puede recortar los derechos fundamentales reconocidos
en la Constitución. La lengua autónoma ha de ser un mérito, nunca un requisito discriminatorio que actúe como barrera para impedir que la mitad de nuestros ciudadanos puedan entrar en la Administración.
[El subratllat és meu]
Com
podeu comprovar, l’embull amb la llengua és descomunal i el menyspreu
cap a ella és nítid. I tot això només es pot entendre dins un context
inequívocament colonial, perquè, segons ell, hi ha una llengua de
primera i una llengua de segona i perquè tot això que proposa és
impensable traslladar-ho a un altre país, a un altre context que no
sigui colonial.
Ara bé, no voldria personalitzar tot això que dic en l’amu en Joan Prebe,
perquè el problema per a la llengua no és ell, evidentment, perquè no
és una qüestió personal, sinó col·lectiva. I, en aquest cas, és la dreta
la que crea aquest problema amb la nostra llengua.
Però
el crim més gros que comet la dreta mallorquina contra la llengua
catalana és la seva «politització»: llançar-la als peus dels cavalls de
la lluita política amb una més que evident falta de respecte i de
consideració. Ja es veu clarament que el futur de la nostra llengua i
del nostre país no els importa gens, quan s’atreveixen a posar en perill
la seva pròpia existència i continuïtat. Perquè no ens hem d’enganyar:
les receptes que ens ofereixen són molt conegudes i són aplicades
sistemàticament al País Valencià i ens acosten un poquet cada dia a la «Solució Final».
Ara
bé, la pregunta obligada és: per què ho fan, tot això? Quin mecanisme
mental fa possible que unes persones odiïn la seva gent i la seva
llengua? Quin mecanisme mental du a uns individus a fer feina per a una
potència estrangera que s’ha proposat destruir el màxim monument
cultural d’un país –del seu i del meu país–, com és la seva llengua?
Respondre
aquestes preguntes ens duria molta feina, segurament, perquè per molt
que m’ho proposi, em costa en excés posar-me dins la pell de tots
aquests personatges mallorquins que ens han deixat sols en la lluita
titànica contra l’Imperi del Mal, contra aquests lingüicides en
sèrie als quals tant els és esgrimir un canó, un tanc, un avió o, com
ara mateix, una constitució, per tal de perpretar aquest crim contra la
Humanitat que suposa sempre matar una llengua i violar una cultura per
davant i per darrera.
Però encara hi ha més: què pensaríem d’unes persones que volguessin tomar el nostru
Castell o la Seu o Bellver? Els prendríem per bojos i entendríem
perfectament que restarien desqualificats per sempre més per a
administrar la cosa pública. Idò, com hem de qualificar a unes persones
que volen tomar la nostra llengua que, com hem dit abans, és el màxim
monument cultural del nostre país?
Un castell són quatres pedres mortes mal posades, però són quatre pedres que tenen un gran valor per noltrus. Una llengua és un organisme viu i és la benzina del nostru
cervell, del cervell d’uns quants milions de persones, i mereix una
mica de respecte perquè és propietat de la Humanitat sencera i no s’hi
pot posar unes mans brutes de morques colonialistes al damunt sense
atemptar contra tota la Humanitat, perquè el valor de la llengua és
incalculable i és patrimoni universal.
Lo
que puc assegurar, que tot lo que he escrit, m’ho ha dictat l’amor a la
nostra llengua i a la Pàtria, el desig de fer bé a una i altra i de
servir-les amb tota la sinceritat i llealtat de la meua ànima.
Antoni Maria Alcover
[Pirineus] Bé sou els pares forts de nostra gent i raça.
Miquel Costa i Llobera
el perfum de la cançó
de la gran pàtria dels avis
ens recorda l’horitzó.
Joan Alcover
Joan Alzina i Melis
Antoni
Maria Alcover, Miquel Costa i Llobera, Joan Alcover i Joan Alzina i
Melis, catalans de Mallorca, figures senyeres de la dreta mallorquina i
gabellina, i que segons l’amu en Joan Prebe feien feina per a un projecte imperial. La pregunta és: ell no en fa, de feina, per a un projecte imperial?
L’amu en Joan Prebe: «nunca un requisito».
Conclusions provisionals
1.
Queda clar, crec, que tot això de «catalans de Mallorca”» i de Catalunya
entesa en tota la seva extensió, amb les illes Balears incloses, no és
un invent d’ara mateix ni tampoc un invent de l’esquerra («rojos y
separatistas»), sinó que des de Ramon Llull ençà, passant per tots els
pares de la pàtria esmentats anteriorment, tots ells representatius de
la dreta mallorquina, és una cosa que ha restat ben clara dins el
pensament de tots els nostres pensadors.
2.
El franquisme, entre altres, intentà tallar el cordó umbilical entre
tots els trossos de Catalunya i amb la dreta mallorquina, si hem de
creure a l’amu en Joan Prebe, ho ha aconseguit. En
conseqüència hem de pensar i creure que, ideològicament i culturalment,
aquesta dreta no va més enllà de la guerra civil i els seus únics
referents culturals són els creats al llarg de la dictadura militar. Uns
referents, no cal dir-ho, d’un abrandat nacionalisme espanyol que, com
tothom sap, té com a component principal una gran fe en
l’anticatalanisme com a aglutinador de la nació espanyola, i també un
menyspreu cap els valors democràtics, perquè res de bo es pot esperar
d’allò que va créixer gràcies a un holocaust, segons conta molt bé Paul
Preston a Botxins i repressors, (Base, 2006).
3.
No sé si és ingenu, per part meva, esperar una reflexió des de la dreta
sobre aquests fets greuíssims que he exposat fins ara. La llengua no és
de dretes ni d’esquerres, ja ho he dit altres vegades, i la llengua
catalana, després de més de mil anys d’història, mereix, en aquest món
global i globalitzat, una oportunitat per continuar la seva evolució
sense barreres «polítiques» i «polititzades» que la coartin. I, per sort
o per desgràcia, agradi o no agradi, la dreta mallorquina té el seu
paper en tot això i també la seva responsabilitat. Assumir-la o no, és
el seu problema, és la seva decisió.
4.
Si la qüestió de la llengua no és un problema de dreta o d’esquerra,
llavors només pot ser un problema de tipus colonial. I la malaltia
colonial només es cura amb la vacuna de la justícia. [veure video al
final de l’article on un lingüista espanyol explica com funciona el
nacionalisme lingüístic espanyol, és a dir: el colonialisme]
5.
No s’hauria d’embullar més amb aquest tema; s’hauria de parlar clar. Ja
no és possible xerrar amb eufemismes; s’han de dir les coses pel seu
nom. No hi ha excuses: es vol tomar el Castell o no es vol tomar el
Castell? Es vol tomar la llengua o no es vol tomar la llengua? Aquesta
és la qüestió!
Un «Cant a Mallorca» que va sonar
Els escrits que va aportar l’amu Antoni Coix
són els que segueixen a continuació. Es tracta d’unes paraules escrites
per algun gabellí o gabellina, per ara anònimament, com a presentació
de l’obra de Maria Esteva, Beatures, que es va representar a Capdepera a benefici d’unes reformes que s’havien de fer a la capella del nostru
Castell, en una data indeterminada entre 1931 i 1936, els anys
republicans. Maria Esteva i Blanes és recordada per la seva obra Cant a Mallorca,
que es va representar a Capdepera el desembre de 1930, com es pot
comprovar a la foto que encapçala aquesta Infracrònica i que també va
aportar l’amu Antoni Coix.
En el mateix acte també es va representar l’obra La Santa Pagesa del poeta Josep Tous i Maroto, amb música d’Artur Baratta.
I més o manco així, són les coses: complicades i divertides a la vegada... i més aviat complexes, diria jo!
Miquel Llull
Bibliotecari del Golea
UOC
02 de juny de 2009
Conferència a càrrec de Juan Carlos Moreno Cabrera
amb el títol;«La Lingüística y el nacionalismo lingüístico español»
dins el marc de la Jornada 10 Anys de Filologia catalana a la UOC.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada