Documentació Gabellina i Oriental (31)
Publicat a Cap Vermell, 20 juliol 2015
Locomotora Artà. Arxiu Antoni Flaquer Coix.
Els
somnis sempre han format part dels gabellins; hi ha hagut somnis de
tota mena, com el de Paradella, que ens ha acompanyat, ens ha ajudat a
tirar endavant i ens ha obert un passadís cap a l’altra banda de
l’espai, on hi tenim estada per una temporada mentre recuperam forces
per a pujar a les altes muntanyes de la vida terrenal.
Tots els somnis estan oberts a la imaginació, tots són nostrus,
tots són imprescindibles per a poder ser un mateix, i tots ens dibuixen
un horitzó que no cada dia és el mateix, però que sempre és llunyà, i
precisament per això hi volem anar.
Antigament,
els somnis sortien en barca, a cercar les illes mòbils, per exemple.
Una barca petita, un parell de rems, tal vegada una vela llatina, i la
mar obria vies de coneixement, encara que sovint també eren d’aigu.
Però malgrat tot, les illes mòbils varen omplir molts buits i ens feren
més forts i perseverants, i ens ensenyaren a conformar-nos amb poc, tan
sols amb una visió, amb una visió que valia tot un món, amb una visió
que ens retornava la pau interior i omplia algunes parts del cervell
d’aquella claredat que ens acosta a la il·luminació.
Uf!
El somnis també han viatjat en tren: viatges fantàstics que duraven
hores i hores només amb una tallada de síndria per menjar i converses
eternes sobre quan arribaríem a qualque part. El tren ens acostava a
Capdepera, però amb aturada a Artà. El veia com un estel fugaç que anava
en direcció a l’amor, mentre jo estava tancat en una gàbia que no em
deixava volar. Però volava amb el tren!
Portada de Llevant i fotografia de l’estació d’Artà.
El tren va arribar a Artà amb una locomotora anomenada Palma
el 21 de maig de 1921 i la línia no s’inaugurà oficialment fins el 16
de juny amb una gran festa i un número especial de la revista artanenca Llevant (que podeu llegir sencera clicant aquí). L’artífex d’aquest «gran» esdeveniment fou el banquer i empresari Rafel Blanes Tolosa (1878-1975) i per això és fill il·lustre d’Artà.
Però
el tren es va aturar a Artà, precisament, i va seguir en funcionament
fins el 1977. El 2009 es varen iniciar les obres per tal de fer la
reobertura de línia Manacor-Artà, però un govern desaprensiu va fulminar
les obres perquè, sembla, que el tren era el símbol dels nostrus somnis i els nostrus somnis «sembla» que no es poden tolerar.
Des
de llavors, des de 1921, corre una llegenda que diu que el tren
arribarà qualque dia a Capdepera, i també a Cala Rajada. Per motius diversus,
el tren transporta somnis, però ell mateix també és un somni que fa
gairebé un segle que ens persegueix i ens esperona. El tren també és una
lliçó que hem d’aprendre: als nostrus païsus és molt difícil fer projectes a llarg termini perquè les batalles fratricides i inútils ho tuden tot, a vegades...
Un dels mapes dels somnis.
I
el document que presentam avui ens ha donat peu a parlar de tot això:
dels somnis, dels trens, de les batalles fratricides que, a voltes, ens
menen cap el no-res. Es tracta d’un article anònim publicat a Foch y Fum el
9 de març de 1923 on se’ns vaticina que el tren arribarà qualque dia, o
no, a Capdepera, i ho farà per la porta gran, travessant un túnel que
anirà per davall el Castell, el nostru famós castell, que també diu la llegenda està connectat, d’una manera o altra, amb la part continental del nostru país per uns túnels que no els ha fet l’homu, sinó forces naturals molt superiors.
Sembla
que primer havia de tenir parada a Vila Roja, però, per aquesta mena de
rivalitat entre la part de Ponent (Sant Joan) i la part de Llevant
(Sant Jaume) del poble, l’autor de l’escrit va decidir que la part de
Vila Nova era més moderna i dinàmica i es mereixia amb escreix aquest
gran esdeveniment.
Són
les rivalitats de poble! O entre els pobles veïnats! En aquest cas,
entre Vila Nova i Vila Roja, i també potser per això tal vegada el
mateix autor dos mesos abans, el 5 de gener de 1923 es demanava: «¿Com
es que Vila Rotje comprén es 10 per 100 d’es número d’es Foch y Fum,
mentres que Vilanova comprén es 90 per 100?», escrit, evidentment,
d’aquella manera! La resposta ens la dóna ell mateix: «sols dirém que el
barrio de Llevant de continuá p’el camí que hán emprés ben pronta podrá
serví de miray a n’es barrio de Ponent».
Es tracta de l’aire i la terra, el foc i l’aigu, tots els elements de la vida que ens empenyam en separar, quan sabem, o hauríem de saber, que són un tot: el foc, l’aigu, la terra, l’aire, Vila Roja i Vila Nova, formen part de noltrus o noltrus
formam part d’ells, de tots aquests elements que són la vida i que mai
de mais podem dir que ens són aliens. Perquè, si ho feim, ens equivocam i
no anam cap a l’essència.
Però potser tampoc no cal agafar-s’ho tot al peu de la lletra. També hi ha l’humor, saber riure’s de noltrus mateixus! Això també ens dóna força i ens col·loca en el lloc de partida per a iniciar, o acabar, aquest gran viatge que és la vida.
Miquel Llull
Bibliotecari del Golea
* * *
De Capdepera
Es
Vila-Rotjés o sien es d’es barrio de Ponent, aquesta vegada s’han
pensat tocá amb un dit el Cel. Están d’enhorabona. Entre el tren amb
estació de parada. ¡Y tan parats com quedaréu! Entre ses ubertures
próximes d’es nous carrechs. ¡Y tan carregats com vos voréu! Amb so
Matadero, per quant será sa vostra mort. Y sa nova plassa de pesá porchs
(¡Uey! alto aquí. Mos referim a n’es tocinos que pesám p’els
cataláns; perque axó d’els porchs ni há de moltes classes, peró prou que
estám al corrent). Pues sa pensen tocá amb un dit al Cel y axó que les
falta una partida grosse de metros per arribá a n’es nivell d’el centro
de la població, cosa que no lograrán may, per cuant ni siquiera se vorán
a s’altura de Vila-Nova, o sía es barrio de Llevant, ni materialment,
físicament, ni moralment, eso es; moralment no hen porém tractá
perque sería gros, y mes gros que ses eleccións próximes de diputats si
es que no retiren alguns d’ells es capritcho pronosticat, lo milló que
podrían fé, antes que imitá el papé d’en Palou de Sa Pobla. Puesto que
no porém allargá sols dirém que el barrio de Llevant de continuá p’el
camí que hán emprés ben pronta podrá serví de miray a n’es barrio de
Ponent.
Físicament no importa averiguá els casos de enfermedad per conservá la salud y poré allargá la vida, basta que els vecíns al Horizonte, contemplant el mar,
la Isla de Menorca, aquestes montañes, y mentres contemplau el
panorama, ja sentiu el corn, que vos avisa l’arribada d’els covos d’el
peix fresch y viu, perque poguéu triá. Encare recordám les paraules
d’una peixatera cuant deya: en pendre es barrio de Ponent ja m’agafa una
terciana ¿vos creis que tant poch vol di aquesta frase? Y en cuant a sa
carn, se podrá sacrificá a n’es barrio de Ponent, però se vendrá p’es
barrio de Llevant, ja heu digue aquell sábi ¡Pobres de pobres! per cuant
no heu pogut sostení may un café perque tots es heu han provat, han
tengut que havé de tancá, un poch antes de quebrá. En canvi a n’es
Llevant, de cada dia veis que s’obrin cafés y tots van progresant, hasta
tal punt, que es de mes avall d’el carré del Centro, no quedará mes
remey, que d’ampliá es local en so fi de poré doná cabuda a n’els seus
parroquians.
En
cuant a s’estació d’el tren, ja hen parlarém un altre dia, pues no
l’han de fé per are, ni per suare, ni per llavonses; y en cas de voreró,
la voréu construhí a n’es barrio de Llevant, o sía a la surtida del
Túnel que se ferá, qui pasará per devall el Castell, y prou, un altre
dia ja vos dirém a n’es costat de quines cases se ferá l’estació si es
que s’arribi a construhí.
Foch y Fum (9 març 1923), p. 2.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada