Publicat a Cap Vermell, 12 octubre 2020
(Tot pensant amb en Toni Torreta i de l’Orient, és a dir: en Netzer)
Toni Netzer damunt una bicicleta diminuta fent voltes a la plaça de l’Orient.
Pero en el día de su muerte, cabeceando como una góndola, se ve llegar a un natural guajalote de mala brillantina, principal Tomás Risitas, pasándose la estrella de su espuela por los labios, para estimular una canción con lo de adentro.
José Lezama Lima, «A partir de la poesía», La cantidad hechizada.
No
cal dir que posar-me a escriure sobre una «mort» no és una cosa que em
vengui de gust ara. De fet, no ho faria per res del món. Però la mort
sempre ens acompanya. És aquí, al nostru costat i, en aquests
temps pandèmics són moltes les persones que ens han deixat sense que ens
haguem pogut acomiadar. Han partit. I ja està!
Però
ara ha mort en Toni de l’Orient, aquell nin rosset amb el qual sempre
em vaig sentir identificat per moltes coses, perquè, com veureu, la
nostra vida va tenir molts moments que varen circular en paral·lel per
unes carreteres que, finalment, sembla que ens porten a tota pastilla
cap a la Mort, cap el sobam on l’únic que podrem fer, segons abans del
desenllaç, és somiar que mai ens morirem, però seran uns somnis dels
quals segur, segur que despertarem i la pantalla de la nostra visió es
posarà en negre en qualsevol moment.
Així que, malgrat tot, avui he de parlar d’en Toni Netzer i, sembla, ho he de fer en passat.
Com ja deia més amunt, hem compartit algunes coses al llarg del nostru periple i, les dues primeres són d’aquestes que marquen caràcter i duren tota la vida.
Tots dos som fills d’un cassinu,
tots dos vàrem créixer dins aquest ambient familiar i públic a la
vegada, exposats al millor del poble però, potser, també al pitjor.
Però, tant per bé com per mal, aquest va ser el nostru primer món, el món dels nostrus pares, el món dels nostrus padrins, un món poblat de persones que xerraven molt i fumaven i bevien mentre la vida passava i noltrus
anàvem creixent sense pensar gaire en què volíem ser quan fóssim grans.
Unes bicicletes diminutes, uns pins a la plaça, un bosc enorme com si
fos una selva impenetrable que en realitat era un petit alzinar, un camp
de futbol ple de fang, uns tiradors amb gomes de roda de bicicleta,
unes bolles i uns forats, ... un castell ple de figueres de moru...
I
la segona gran coincidència és que tots dos anàrem a parar, encara ara
no sé per què, a La Salle de Manacor, amb els frares, com ho deia en
Netzer. Interns. És a dir, no vèiem Capdepera en tota la setmana. Només
dormíem a casa un dia o dos. I l’únic que realment aprenguérem, si més
no jo, va ser a enyorar Capdepera i a les persones estimades que allà
deixàvem per tant i tant de temps, perquè aquesta comèdia va durar molts
anys. Però allà coincidírem amb molts altres gabellins, entre ells en
Xiscu Llissa, també cassiner per via familiar com noltrus i
encara en actiu. Vist des de la distància, crec que això, aquesta gran
companyia gabellina, va ser el que ens va salvar d’alguns d’aquells
personatges que, a vegades amb noms angelicals, esdevenien autèntics
malsons que no ens deixaven viure. És segur que aquella experiència ens
va marcar, i molt... De fet, gairebé sempre n’acabàvem xerrant i jo, he
de confessar-ho, a vegades encara tenc malsons i me despert pensant que
som en aquell dormitori enorme que tots noltrus compartíem en aquell edifici fred, sense personalitat, on se suposava que ens ensenyaven a ser homus de profit però no ens ensenyaren ni a fer-nos els llits... i així ens ha anat.
Fills d’un cassinu.
Després
tant en Xiscu com en Toni seguiren la carrera cassinera i jo encara
m’estic demanant per què no ho faig fer jo. Encara me deman exactament
quin tipus de carrera he fet. Però bé, això és un altre tema i avui ens
toca no acomiadar en Toni de l’Orient fins el 1973 o en Toni Netzer
després de 1973, en Toni Torreta sempre, com va dir ell mateix en el Pregó de les Festes de Sant Bartomeu del 2012,
sinó xerrar d’ell, xerrar amb ell, encara que, evidentment, tenc la
sensació que no aconseguiré expressar tot el que sent avui, tot el que
en realitat voldria dir, tot allò que necessit compartir per trobar-me
més a prop de tot allò que va ser real, que va existir, però que no es
pot dibuixar amb aquestes paraules maldestres que és l’únic que tenc ara
mateix a mà i potser l’únic que sé fer servir, encara que sigui
d’aquella manera.
En Netzer poc abans d’acabar els seus estudis d’Enginyeria Aeronaval
per dedicar-se de ple a l’Enginyeria Humana i Cassinera.
per dedicar-se de ple a l’Enginyeria Humana i Cassinera.
Alguns
anys després de La Salle, quan ja érem més grandets, tornàrem a
coincidir en la vida nocturna gabellina. Un temps de disbauxa noctàmbula
que segurament culminaren en els programes musicals de Ràdio 99.9, en
la qual n’hi havia un que es deia «Truita de gargalls» on ell hi va
coincidir amb un altre gran desaparegut no se sap com, que es deia, i
encara es diu, Pep Cuní, i en les festes desorganitzades que acabaven
molt, però que molt malament i molt tard, en les quals fins i tot jo
vaig arribar a cantar. Hi ha fotos espectaculars en les quals sortim
tots noltrus fets un desastre i, per tant, val més no
reproduir-les per tal que quedin com una guspira de la memòria que és
allà en un racó dels nostrus cors.
Després,
amb en Barona, en Pota, en Gori i tots els altres, va venir aquella
època meravellosa i irrepetible de Capdepera Ràdio, la qual,
evidentment, estava molt a prop de l’Orient i les converses inacabables a
la barra moltes vegades es convertien en un producte radiofònic que
s’arribava a emetre per les ones. En podríem fer un gran àlbum de tot
allò, però potser millor que no, que ho deixem anar i ho recordem com el
que va ser: una època irrepetible on encara pensàvem que érem
importants en aquest món, en aquesta vida que no perdona. Evidentment,
tot es resumeix en què encara ens sentíem joves i potser fins i tot ho
érem.
A
tot això, jo en realitat havia desaparegut de Capdepera. Coses que
passen. Tothom va fer la seva vida. I quan vaig tornar, ell ja era, un
altre cop, un dels amus de l’Orient. A poc a poc, també per
circumstàncies de la vida, jo vaig anar tornant també a l’Orient i a les
diverses tertúlies que allà s’hi varen congriar, algunes de les quals
encara continuen itinerant entre can Patilla i l’Orient i d’altres s’han
convertit en un dinar anual de porcella que sempre té l’Orient com a
punt de reunió dels comensals.
A
més, cal no oblidar-ho, va ser l’encarregat de servir el Myotragus al
forn que ens empassolàrem després de les dues excursions organitzades
per diferents societats a la cova de na Barxa, en humil i extraordinari
homenatge gabellí a Dorothea Bate, descobridora d’aquell animaló. Ja en
vaig parlar en algun article o fins i tot en un parlament dins la
mateixa cova, referint-me a «les cuines elegíaques de l’Orient» i sé que
a ell li va agradar tot aquest trull. I a mi també, és clar.
Servint el Myotragus a una banda d’il·lusionats.
Després
tenguérem una època de vida tranquil·la i senzilla, sempre a l’Orient,
xerrant de tot això que he apuntat més amunt, però també, especialment,
dels seus viatges. Perquè ell ha viatjat molt més que jo. Els meus
viatges han estat gairebé sempre estàtics, assegut en una taula de ca
meva o en una biblioteca simulant que faig estudis de moltes coses i
prenc notes que després ni jo mateix entenc, com va dir en Felpudito
dels meus poemes. És vera que el meu cap ha donat moltes voltes, però
això és tot: el cap ha rodat, i també el meu esperit, però el cos no
s’ha allunyat gaire de Capdepera. I així estic encara. Per això,
precisament per això, m’agradava tant escoltar la seva veu explicant
històries, descrivint paisatges, travessant platges immenses que jo veia
a través dels seus ulls... i del seu accent caribeny que tant bé sabia
imitar quan volia.
En
els seus viatges cubànics sempre es presentava per allà, cap el nord de
Santa Clara, amb un porc i una caixa de rom. I jo he de confessar que
vaig aprendre més sociologia cubana xerrant amb ell a l’Orient que
llegint llibres i més llibres.
I a això volia arribar. En una d’aquestes converses cassineres li vaig dir: «Bé, en el pròxim viatge a Cuba m’hauries de dur un llibre de Lezama Lima».
No sé com s’ho va fer, el cert és que quan va tornar del proper viatge
va comparèixer amb un llibre incomprensible i, precisament per això,
molt clarivident que es titula La cantidad hechizada. El va
comprar –va dir– en una plaça de l’Havana per pocs pesos i des del
primer dia m’ha duit de corcoll. És un llibre publicat el 1970 per
Ediciones Unión a cura de Dulcila Cañizares. A la mateixa editorial, oficial
per suposat, hi ha llibres d’Heberto Padilla, de Reinaldo Arenas o del
gran Virgilio Piñera, tots ells, com Lezama, més prest o més tard
dissidents i exiliats exteriors o interiors. Però aquest de Lezama és
especial per mi, perquè des del primer moment m’ha representat un repte
molt i molt gran: és com estudiar una carrera universitària que saps
gairebé amb certesa que mai no acabaràs i que, en tot cas, suspendràs en
el darrer examen quan et penses que ja toques el final amb les puntetes
dels dits.
I
aquesta és una deixa, un repte, que m’ha deixat en Toni, no sé si
volent o sense voler, que me durarà ja la resta de la meva vida que, tot
ho sembla indicar, ja no serà gaire llarga, així que m’hauré d’afanyar a
estudiar i no perdre més el temps en beneitures si és que vull entrar respirant
per la porta del cel que dibuixa Lezama, una porta caribenya, sens
dubte, exuberant, amb platges i palmeres, amb rius i cocoters, un cel
envoltat d’aigu per totes parts, com Cuba, com Mallorca, un cel
dibuixat en el somriure d’en Toni Netzer i en algunes de les seves
pintures on es pot veure la meva orella escoltant els renous
del món per sempre més; això sí, des de Capdepera, des de la plaça de
l’Orient i des del centre de l’Univers, mentre en Netzer em serveix un
gin-tònic i em dona conversa que m’ajuda a traspassar el temps.
Miquel Llull
Bibliotecari del Golea
8 octubre 2020
Orella i espai celestial pintats per Netzer.
No sé si podré aprovar aquest examen,
Toni, però ho intentaré.
Toni, però ho intentaré.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada