El Iris del Pueblo, 3 de maig 1872.
Clicant sobre la imatge es pot descarregar
tot l'article en format PDF
Avui presentam un text que podria ser un dels primers publicats a la premsa mallorquina per un gabellí [amb el permís del Diari de Buja],
per un gabellí republicà concretament i, com gairebé sempre, trobar-lo
ha estat fruit de la casualitat. Cercant coses relacionades amb
Capdepera va sortir un fragment d’aquest article, que podreu llegir a
continuació, citat en una memòria d’investigació d’Ana I. Gargallo sobre
el diari republicà federal El Iris del Pueblo.
Escrit
el 28 d’abril i publicat el 3 de maig de 1872, ens trobam, per tant,
enmig del Sexenni Revolucionari, en què després de tombar la monarquia
borbònica d’Isabel II, es cerca una sortida entre monarquia i república,
amb moltes promeses d’avançar socialment i, com no podia ser d’una
altra manera, de supressió de les quintes, el tribut de sang que havien
d’oferir les classes populars a l’exèrcit, garant dels privilegis de
l’oligarquia per a continuar amb els seus negocis colonials i
assegurar-se la «pau interna»:
«La
supresión del servicio militar por las llamadas "quintas" o sea el
sorteo de un mozo por cada cinco de los previamente alistados, como en
un principio se hacía, era la aspiración unánime del pueblo español. Una
de las promesas de la revolución había consistido en la supresión de
las quintas y matrículas de mar; pero Prim, desde el ministerio de la
Guerra, había ya decretado una (que afirmó sería la última que se
efectuaría en España), y, en septiembre de 1869 decretó otra llamando a
las armas a cuarenta mil mozos. El estallido de la indignación popular
fue grande» [Masriera 1930:337].
En
un primer moment guanyà la partida la monarquia i els republicans
quedaren en minoria al Congrés. El gener de 1871 Amadeu I és proclamat
rei amb la finalitat d’implantar el primer règim de monarquia
parlamentària; prèviament, el general Prim, el seu principal avalador,
havia mort assassinat en una d’aquestes conjures entre els poder
fàctics, o no tan fàctics.
El març de 1871 se celebren eleccions generals, en les quals els neos
–un conglomerat de reaccionaris encapçalats pels carlistes– i els
republicans fan pinya contra el govern favorable a Amadeu I, prova, una
vegada més, del desgavell social i la incongruència política en el qual
es vivia –i encara es viu pel que sabem.
El desembre del mateix any se celebren eleccions municipals, en les quals els neos no
es presenten i deixen via lliure als republicans, els quals, en el cas
de Capdepera, són els conservadors, encapçalats per Sebastià Ferrer
Pellicer Cofeta i els federals. Els conservadors, més tard
s’incorporaran al Partit Liberal d’Antoni Maura, atacats per un
republicanisme volàtil que demostra, una vegada més, l’oportunisme
polític en tot el seu esplendor.
Els
republicans federals (PRF) eren un partit fundat per Francesc Pi i
Margall (1824-1901) poc després de la Revolució de Setembre i era el
partit de Llucià Alzina, l’autor de l’article d’avui. La història del
PRF és llarga i, en gran part, va paral·lela a la biografia de Pi i
Margall. Aquest pretenia un estat federal en base a les nacions
històriques i l’organització del partit reflecteix aquest desig, però
avui no ens podem estendre en aquest afer. Potser ho farem un altre
dia!... o no.
Sigui
com sigui, quatre dels nou regidors de l’Ajuntament de Capdepera sorgit
de les municipals de desembre de 1871, podria ser que fossin membres
del republicanisme federal; ens referim a Jeroni Melis Melis, Mateu
Sirer Melis, Pasqual Ferrer Espinosa i Guillem Sans Bernat: «Aquests
regidors i els companys que els donaven suport foren l’agre d’on
sorgiren els espiritistes, on s’integraren els metodistes i els
dissidents lliurepensadors» [Terrassa 2016:37].
Com
dèiem, l’abolició de les quintes fou una de les promeses de les Juntes
Revolucionàries que dugueren endavant la Revolució de Setembre i també
fou una de les primeres que no compliren, la qual cosa va provocar tota
una sèrie de revoltes i protestes que arribaren a gairebé tots els
territoris de l’estat i potser una de les més sonades fou la que va
acabar amb el bombardeig de la Vila de Gràcia. Capdepera, com no podia
ser d’una altra manera, també participà en aquestes protestes de
diverses maneres: en forma de pancartes en la gran manifestació del 7 de
febrer de 1870 a Palma [Peñarrubia 1980: 166-167] o, també, amb aquest
escrit d’Alzina que avui presentam.
La
justificació del pacifisme que es desprèn del text és doble; per una
part la injustícia que suposa separar els joves dels pares tant per la
qüestió sentimental com pel perjudici econòmic que provoca a tota la
família afectada; per l’altra, la inoperància i brutalitat de la via
militar per a la resolució de conflictes i el biaix que representa la
casta militar, sempre a les ordres de les classes benestants:
«L’antimilitarisme
va sorgir bàsicament per pragmàtica. El sistema militar basat en les
quintes era desigual i injust amb les classes populars. Aquest sistema
preveia que els quintos sortejats i elegits podien lliurar-se del servei
mitjançant dues fórmules: la primera, el pagament en metàl·lic d’una
quantitat preestablerta, l’anomenada redempció en metàl·lic. La segona,
la substitució, que no era més que trobar algun altre quinto que
substituís al que li havia tocat. Això que sembla tan innocent, no era
altra cosa que un negoci o un pagament de deutes on els pobres sempre
acabaven substituint als rics. Ademés hem de tenir en compte que per una
família pagesa pobre el perdre durant uns anys a un fill en la millor
edat per a produir era tota una ruïna. Sense comptar que pels
mallorquins les guerres que es feien no eren seves, en el sentit que
sempre es feien lluny» [Garcia 2010].
A
més, la participació de les dones en les protestes contra les quintes i
la seva contribució en les lluites polítiques i en les reivindicacions
socials es va fent evident. Comença a haver-hi estudis que així ho
certifiquen i que ens confirmen el seu protagonisme:
«Així
durant els sis anys que durà el Sexenni Democràtic (1868-1874), en el
qual s’establiren llibertats bàsiques com la llibertat d’expressió o la
llibertat d’associació (fins aleshores prohibida), es teixí un important
primer moviment obrer. Per altra banda, aquest corrent també entenia de
l’opressió que patien les dones, per això animaren les seves companyes a
organitzar societats obreres contra l’explotació capitalista» [Martorell 2018].
Dins
aquestes lluites, evidentment, l’antimilitarisme hi tenia una
importància capital, en les quals les dones hi tendran un paper
destacat:
«Per
exemple, una de les manifestacions més importants contra les quintes,
que va tenir lloc a Palma l’abril de 1870, va ser encapçalada per
aquelles dones. Això no ens ha d’estranyar gens ja que les dones de les
classes populars, les mares més concretament, eren les que més patien
veient els seus fills marxar a la guerra (que era sinònim de marxar a la
mort, per això les quintes eren també conegudes com el tribut de sang)» [Martorell 2018].
Uns mesus després de la publicació de l’article de Llucià Alzina que avui presentam, el 6 de febrer de 1873, en el mateix diari El Iris del Pueblo,
tenim una altra mostra de la contribució femenina a la lluita pels
drets, les llibertats i l’antimilitarisme, quan apareixen els noms de
quatre gabellines en una llarga llista, de la qual eren les úniques
dones: «Maria Melis Flaquer, Bàrbara Ferrer Melis, Antònia
Ferrer Melis i Margalida Alsina Mas eren les úniques dones que figuraven
en la llarga llista de donants mallorquins per a ajudar econòmicament
els republicans presos a la Mola de Menorca, després de la revolta
federal catalana. No podem documentar res més sobre les signants, ni si
eren protestants o espiritistes, però no deixa de se ser significatiu
que les úniques aportacions femenines de Mallorca que es feren visibles
vingueren precisament de Capdepera» [Peñarrubia 2006:187].
No
cal dir, que la revolta federal catalana tenia molt a veure amb el
rebutj a les quintes i aquest conflictiu tema encara duraria algunes
dècades més i seria l’espira que prendria el foc de les principals
revoltes socials, entre les quals la Setmana Tràgica del 1909.
Dins
tot aquest batibull, per tant, cal inserir l’article de Llucià Alzina,
del qual, per ara, ho desconeixem tot. El que és segur, però, és que el
seu article va impactar la direcció del diari, ja que és encapçalat per
aquest text, on se li demanen futures col·laboracions, que a hores d’ara
encara no podem confirmar si es produïren o no:
«Con
el mayor placer insertamos el valiente y entusiasta escrito que nos
remite desde la federal Capdepera nuestro joven y estimado
correligionario el ciudadano Luciano Alzina. Creemos que nuestros
habituales lectores nos agradecerán su inserción, como nosotros
suplicamos a nuestro compañero que nos siga favoreciendo con nuevas
producciones».
Sigui
com sigui, aquest text confirma, com també ho fan els estudis de Josep
Terrassa, la puixança del republicanisme gabellí i ens serveix d’exemple
d’aquella joventut implicada en les qüestions socials i polítiques, i
tot això uns anys abans de l’arribada a Capdepera del metodisme i de
l’espiritisme. La llavor, per tant, ja estava sembrada des d’abans i
podem dir que s’estava ja a l’aguait de les noves propostes polítiques,
socials i religioses que proposaven anar més enllà de la misèria en la
qual els règims monàrquics, tant els absolutistes com els liberals,
havien condemnat les classes populars.
Poc
després, el 1879, arribaria el metodisme a Capdepera i, ja en plena
Restauració borbònica, el 1881, es fundarà la Unió Obrera Balear per
republicans federals; aquesta organització obrera tendrà, al llarg
d’alguns anys, molta d’incidència social i econòmica a Capdepera i, a
més, tendrà una secció de dones. Sens dubte, la llata gabellina s’anava
teixint i l’article de Llucià Alzina que avui presentam n’és un altre
bri que caldrà recordar.
* * *
És
més que evident que en podríem seguir parlant una bona estona, i segur
que ho farem, si més no en les nostres tertúlies gabellines i orientals,
però, per ara, ens conformarem amb un parell de conclusions, algunes
d’elles desoladores.
Mentre
anava redactant aquest petit article em venien al cap algunes
semblances amb el que passa avui i mentre en parlava amb alguns amics
veia més i més clar que la història d’Espanya, la qual ens hem vist
forçats a patir, és d’una tristesa indefugible. Sort que personatges com
Llucià Alzina ens retornen una mica de confiança en el futur. Perquè
sinó estaríem ben arreglats.
Com
hem vist, ja de bon començament el famós Sexenni Revolucionari va
defraudar les expectatives, no va dubtar en bombardejar viles i ciutats
per forçar la continuïtat de les quintes i també va tenir els seus presus polítics confinats molt lluny de casa. I és que tots els règims espanyols, també els parlamentaris, han tengut els seus, de presus polítics i sempre, sempre els ha confinat lluny de les seves famílies i dels seus amics, i molt especialment si aquests presus són catalans, com és el cas d’ara mateix i com ho era en temps de la Gloriosa i de la Segona república.
És
a dir, gairebé tots els règims espanyols acaben bombardejant Barcelona
i, com deia, no només els dictatorials. Espanya, des de la segona meitat
del XIX, ha tengut tres règims parlamentaris que pretenien ser
homologats amb una democràcia: El Sexenni (1868-1874), la Segona
república (1931-1939) i el Règim del 78, que sembla que encara dura. Bé,
idò, tots han bombardejat Barcelona i tots han tengut presus
polítics. Potser direu que el d’ara encara no ho ha fet, això de
bombardejar Barcelona. Però..., cada dia bombardegen Barcelona i tot
Catalunya amb les seves bombes mediàtiques, i cada dia l’extrema dreta,
amb la complicitat del règim del 78, surt a fer por pels carrers del nostru país en una mena de bombardeig constant que cerca produir els mateixus efectes que un bombardeig aeri: escampar el desànim i el terror entre els republicans.
Esperem que els Llucians Alzines els parin els peus.
Miquel Llull
Bibliotecari del Golea
Bibliografia
Garcia, Pere J. (2010). «L’antimilitarisme durant el Sexenni Democràtic (1868-1874) a Mallorca». A: Cultura Obrera, 34.
Gargallo Astrom, Ana Isabel (2010). El Iris del Pueblo, òrgan del republicanisme federal a Mallorca (1869-1873). UIB: Memòria d’Investigació.
Martorell, Catalina (2018). «Les internacionalistes mallorquines i el somni de la revolució social (1868-1874)». A: Aguait: Comunicació autogestionada des de Mallorca (18 abril).
Masriera, Artur (1930). Barcelona isabelina y revolucionaria. Barcelona: Políglota.
Peñarrubia, Isabel (1980). Mallorca davant el centralisme (1868-1910). Barcelona: Curial.
Peñarrubia, Isabel (2004). «El Sexenni Democràtic (1869-1874)». A: Història de les Illes Balears, vol. III. Barcelona: Edicions 62, p. 161-185.
Peñarrubia, Isabel (2006). Entre la ploma i la tribuna: els orígens del primer feminisme a Mallorca, 1869-1890. Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
Terrassa, Josep (2017). L’espiritisme a Capdepera (1868-1936). Palma: Documenta Balear.
¡No más quintas!
¡No mas contribución de sangre!
Pueblo:
Contribuciones, injustas por demás y esencialmente onerosas, te llevan
abatido y aniquilado por el sendero de una segura bancarrota, de un
cataclismo social que; o bien ha de acabar con todos los tiranos y
expoliadores de la patria, o bien ha de pulverizar y destruir, contra
las leyes de la naturaleza, a todo un pueblo de bravos héroes, que
alcanzaron prez y nombradía perpetua, sabiendo llevar sus pechos
descubiertos a hacer frente al plomo suicida de legiones bastardas, que;
sujetas ante todo, a la fiera ordenanza y cruel consigna, de sus
amedrentados jefes, que arrojándose en irrupción sobre el suelo de las
heroicidades y de las grandes empresas, sobre el suelo español; bajan
por entre las asperezas de los Pirineos, ya confusos y desvalidos
viéndose que eran cómplices al par que víctimas expiatorias de una
empresa temeraria y desleal, que habíales no poco más tarde, de dejar
inertes y fríos, sobre el campo do el pueblo que ama su independencia; librárales mil y mil batallas, mil y mil cruentas lides; con cuyos trofeos ciñó siempre su frente altiva.
El
pueblo español amante sobre manera de sus libertades e independencia,
anida en si un odio eterno e implacable contra toda clase de tiranuelos;
y si se trata de extranjeras eminencias cortesanas que quieran
sojuzgarle, que quieran hacer de él un país conquistado y tratarle como a
tal; entonces y solo entonces es cuando aparece más victorioso, más
altivo, más arrogante y con su clásica animosidad y denuedo, que en
tales casos sabe hacer brotar de todas partes; combate heroicamente
oponiendo al enemigo de fuera apiñadas multitudes, infinitas masas, que
tienen baluartes inaccesibles de defensa, y firmísimos sustentáculos do
ondee impávido el límpido lábaro patrio; a una Zaragoza, Bailén, Gerona y
Talavera.
Una
vez esto sentado; que si se quiere no será más que un perentorio
desahogo, al asunto en cuestión: pero que viene muy a tiempo, según es
mi propósito de patentizar; como el Pueblo, que anhela la supresión de
las quintas, ha sabido y sabrá siempre defender su nacionalidad e
intereses; contra cualquier agresión venga de donde viniere, sin la
fatua necesidad, sin el ridículo optimismo fantástico, de ejércitos, que
aunque numerosos y lujosamente vestidos, están dando siempre a sentirse
débiles ante los grandes embates; por repudiar a su conciencia, a su
natural instinto de libres, aquel uniforme que vestido por
fuerza; no parece sino que es el tremendo raptor, de una conciencia
pura, que si antes latía los latidos de la patria; ya entonces reniega
hasta de su existencia.
……………..
A la juventud me dirijo en primera, ya que es árbitra de un corazón por demás sensible y acrisolado en su amor a la patria.
Vean
mis compañeros jóvenes a un pueblo oprimido, a un pueblo que se le
veja, que se le escarnece y vilipendia. Véanle también agobiado por mil y
mil contribuciones oprobiosas, que paga el artesano, el industrial y el
labrador, y que pasan rápidamente, a convertirse en orgías y
espléndidos banquetes, en los que se sirve a pedir de boca de los
paniaguados sin decoro y perjuros sin vergüenza, la copa costosísima del
sudor de un pueblo.
Contemplen
ahora; enternecidos sus nobles corazones por el llanto de miles de
madres, que viendo aproximarse, todos los años, la hora fatal y tremenda
en que deberán separarse, tal vez para siempre, de sus más caros
pedazos, que debieran ser el sostén y apoyo de su ancianidad, se abisman
de súbito en el mar copioso de sus amarguras; y arrebatadas por la
desesperación, rómpense a veces los diques de su inteligencia, y la
tempestad desecha de sus acerbos dolores y ayes lastimeros y fatídicos,
hacen más de una vez que enloquezcan unas, y mueran otras, muerte cruel y
espantosísima, tan luego de saber la impía suerte que cupo a su hijo
radiando la mil veces maldecida edad de los veinte años.
¿Quién
habrá presenciado que no le haya conmovido, la escena triste de un
pálido tablado, que se levanta por lo común en un punto céntrico y
concurrido, donde infinidad de seres pululan en apiñado remolino,
mostrando su faz atribulada y descolorida, y esperando que una mano
trémula y dubitativa baje al cántaro de la desgracia a coger el lote
funesto, el lote terrible, que ha de decidir que su suerte balanceante
entre el hogar y el cuartel, entre el regazo paternal y la rígida
ordenanza militaresca.
Y
en verdad; esta es la contribución entre todas las contribuciones, pues
en injusticia ninguna la iguala. Para convencerse de su injusticia y
poca equidad, basta saber lo mucho que han invocado su abolición, ante
el pueblo airado el día de la revolución, aquellos mismos que ahora la
decretan y mandan ejecutar, no sin general indignación del país que lo
tolera.
Bien
sabe el país que tantas veces como se ha prometido la supresión de tan
anti-social tributo de sangre, tantas otras se ha mentido descaradamente
a la faz de la nación, que al fin y a la postre ha de juzgar con
severidad implacable y como merécenlo, tanto farsante y merodeador de la
cosa pública.
Al
grito unánime y general de «¡abajo las quintas!» se hizo la Revolución
de Setiembre del año 1868. Con este grito de redención y gloria para la
patria estalló el fuego contra la corte corrompida de Isabel la
dadivosa. En medio de los ardorosos primeros instantes del calor de la
revolución, todas las Juntas revolucionarias salidas del seno del pueblo
cuya opinión simbolizaban en parte, proclamaron simultáneamente su
inmediata abolición, recorriendo tan entusiasta grito con eco atronador,
desde la heroica y valiente Cádiz hasta las encumbradas cimas de los
Pirineos.
¡Oh
pueblo! ¡Qué después de tantas y tantas revoluciones que sucesivamente
han pesado sobre ti, te veas hoy con la ineludible precisión de coger la
última y centésima vez la piqueta demoledora del viejo y carcomido
edificio que con sus miasmas pútridos va empestando los aires,
cargándonos con la lepra hedionda, de la inmoralidad y bancarrota, de la
que tan solo nos lavará el huracanado soplo de las revoluciones!
¡Oh
fuerza magnética de las ideas! ¡Oh sol esplendente de la libertad!
¿Cuando blandirán tus penetrantes rayos el último eslabón que comprime y
abate a la humana especie?
¿Cuando
sucederá todo esto? Cuando el pueblo salga de madre, se erice de poder y
soberana majestad, abandone por tiempo sus tiendas; y expulse de su
seno a todo mercader que con sus mañas y mil reprobados medios,
persistiera en seguir negociando, con mengua y desdoro de los españoles, sobre los destinos de la ilustre patria de Palafox.
Cunde con vuelo rápido, llenado los aires sus unísonos acentos; la voz potente del pueblo que clama ¡Reparación! ¡Redención!
Marchemos
pues; erguida la frente, ennoblecido el corazón por la dulce brisa de
la lealtad, propuestos y decididos a obrar bien y en provecho de los
más; nivelando estrictamente a todos; dentro de la esfera del bien; es
decir, dando a todos Igualdad dentro de la Libertad no la igualdad
dentro de la tiranía.
Marcha!
Marcha! Juventud estudiosa, germen de la vida, ante mural y centinela
avanzado del progreso y de la civilización; por el camino majestuoso,
por la plácida senda de la democracia pura te ofrece tapizado y cubierto
de las suaves y aromáticas flores de verdadera ciencia por ella
protegida y superiormente respetada.
Y
cuando se realice en nuestra infortunada patria el ideal purísimo de la
federación y sonrían en el político horizonte faustos días de libertad
sinceramente practicada, podremos decir con orgullo todos los hijos de
esta nación ilustre.
«Y vengados admiren tus leones,
«Que dieron libertad a las naciones.
Luciano Alzina
Capdepera 28 Abril 1872.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada