Blas de Otero i «Ancia» a la Biblioteca del Golea (ràdio)

 

 

🔻La terra

 

Un món com un arbre esqueixat.

Una generació desarrelada.

Uns homes sense altre destí que

apuntalar les ruïnes.

 

                                     Romp la mar

a la mar, com un himen immens,

gronxen els arbres el silenci verd,

les estrelles crepiten, jo les escolt.

 

Només l’home està sol. És que se sap

viu i mortal. És que se sent fugir

–aquest riu del temps cap a la mort–.

 

És que vol quedar. Seguir seguint,

pujar, a contra mort, fins allò etern.

Li fa por mirar. Tanca els ulls

per dormir el somni dels vius.

 

Però la mort, des de dins, ve.

Però la mort, des de dins, vetlla.

Però la mort, des de dins, mata.

 

…La mar –la mar–, com un himen immens,

els arbres movent l’aire verd,

la neu en flames de la llum en suspens…

 


🔻Igual que vosaltres

 

Desesperadament cerc i cerc

qualque cosa, què sé jo què, misteriós,

capàç de comprendre aquesta agonia

que em gela, no sé amb què, els ulls.

 

Desesperadament, despertant

ombres que jeuen, morts que conec,

avencs de somnis, cerc i cerc qualque cosa,

què sé jo on, si sabés com.

 

A vegades, em figura que ja sent,

què sé jo què, que ja l’alç i el toc,

que té cor i que és viu,

no sé en quina sang o xarxa, com un peix vermell.

 

Desesperadament, el retenc,

tanc el puny, estrenyen només l’aire…

Desesperadament, seguesc i seguesc

cercant, sense saber per què, en el profund.

 

He aixecat pedres fredes, faldes

tebes, roses, blaves, d’altres tons,

i allà no hi havia més que ombra por,

no sé de què, i un buit silenciós.

 

Vaig alçar el front al cel: el vaig mirar

i vaig restar, per què, oh Déu!, dubtós:

dubtant entre qui sap, si sabés

què sé jo què, ja de res i de tot.

 

Desesperadament, aqueixa és la cosa.

Cada vegada més sense causa i més absort

què sé jo en què, sense què, oh Déu, cercant

el mateix, igual, oh homes, que vosaltres.


🔻Enquesta

 

Vull trobar, vaig cercant la causa del sofriment.

La causa eixuta del sofriment a vegades

banyat en sang, en llàgrimes i en sec

moltes més. La causa de les causes de les coses

horribles que ens passen als homes.

No a Juan de Yepes, a Blas de Otero, a Leon

Bloy, a César Vallejo, no, no cerc això,

què va, vaig cercant solament

la causa del sofriment

(del sofriment eixut),

la causa eixuta de sofriment a vegades…

I sempre tornar a començar.

 

Em deman qui gaudeix amb què sofreixin els homes.

Qui s’afaita a favor del vent de l’angoixa.

Què succeeix a la secció d’Immortalitat

quan segons totes les proves ens morim per sempre.

Sabem poc en matèria de sofriment.

Estam molt orgullosos amb aquest orgull,

però si jo els argüesc amb el sofriment no saben què dir-me.

Miri vostè a la guia telefònica,

o a la Bíblia, és fàcil que allà trobi qualque cosa.

I agaf la Bíblia telefònica,

i agaf

amb les dues mans la Guia de Pecadors,,

 

 

Des dels set anys

escoltant el mateix a totes hores, cel sant,

sant, sant, com de Déu a la fi obra mestra!

 

Però, del sofriment, com el primer dia:

muts i flagel·lats a doble columna. És horrible.


🔻Assegurança

 

Cada vegada més a poc a poc.

Cau el bellveure, les ungles,

úniques que em resten, se’m cauen de les mans,

excepte una que resta penjant,

una

ungla

aferrada al seu dit per un pèl,

així és la vida, de cada vegada ens movem més a poc a poc

en el terreny de la mort,

tirant dies al cistell dels mesos, aquests

al dels anys, i, senzillament,

ens quedam sense res entre les mans,

morts des dels peus al cap,

per sempre segons les estadístiques.


🔻Cita al marge

 

Deix el camí. Caic en el silenci.

Tancau les portes. Estic tramant

el fil de la vida al de la mort.

Obriu l’aixeta de la fe, és clar.

 

Ah, els homes són sols. Sobre tot,

els obrers de l’ànima edificant

sobtats cels en la seva nit obscura:

ratxes del nord contra les bastides.

 

Estim la mort anellada al dia.

Deix el camí. No me’n vaig. Descans.

I, quan sona la sirena, seguesc

a peu, a l’espatlla el baül.

                                               I avanç.

 

 

 

Blas de Otero, Ancia, Visor, 1972 (1958)

 


 

Comentaris